طلیعه ظهور | ||
ابتداءً با ذکر یک مقدمه به فراز اول از سوال می پردازیم. مقدمه: قرآن کریم برای معرفی شخصیت ها به مقتضای حکمت و بلاغت از سه روش استفاده نموده است که ذیلا بیان می شود. 1. معرفی با اسم: اولین راه این است که شخصیت مورد نظر را با اسم معرفی می نماید، به طور مثال «و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل»؛[1] محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ نیست جز پیامبری که قبل از او نیز پیامبرانی بوده اند. 2. معرفی با عدد: در این مورد به عنوان نمونه قرآن نقبای بنی اسرائیل را اینگونه معرفی نموده است. مانند: «و بعثنا منهم اثنی عشر نقیباً»؛[2] و از ایشان دوازده پیشوا برانگیختیم. 3. معرفی با صفت و ویژگی: قرآن پیامبر را با این شیوه نیز معرفی نموده است، مانند آیه «الذین یتبعون الرسول النبی الامّی»[3]؛ همانان که از این فرستاد پیامبری که درس نخوانده پیروی می کنند و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را هم با صفاتش معرفی شده است، مانند آیه «انما ولیکم الله ورسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»؛[4] ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند، همان کسانی که نماز برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند. ادامه مطلب... در مقوله معارف دینی دو رویکرد وجود دارد: رویکرد نهادین (ظاهری):عده کثیری به دلیل بی رنج و زحمت بودن آن این رویکرد را انتخاب کرده اند(فاسقین و منافقین جزءاین گروه اند).رویکرد یقین، اخلاص و شهادت: به دلیل اینکه انسان باید همه دارایی خود را دراین راه بگذارد این عده بسیار اندک اند.(یاران امام زمان جزءاین گروه اند)چرا باوجود تعدادزیادی منتظر ظهور، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)قیام نمیکند؟ زیرا آن تعدادی که به رویکرد اول توجه دارند غالب اند.در قرآن 330 بار کلمه قل آمده است که همه حاکی از هشدارهای تکان دهنده است. یکی از این هشدارها آیه 100 سوره مائده است (بگو پلید و پاکیزه یکسان نیست هرچند کثرت پلید تو را به شگفت آورد). یعنی گاه کثرت افرادی که در مسیری، اخلاص ندارد خیلی زیاد است ولی با این کثرت نمی شود دین را حاکم کرد.این یک حقیقت است. باید شناخت که آیا ما جزء این دسته هستیم یا نه؟در تفسیر آیات سوره آل عمران علامه طباطبایی حکایتی را ذکر می کند:« زمانی که یهودیان در اورشلیم به ضعف و متلاشی شدن دچار شدند به کتاب شان تورات پرداختند. با این توجه دیدند در تورات اشاره شده که پیامبر آخرالزمان قراراست در محلی بین «کوه احد» و «ایر» ظهور کند و حکومت صالحان را پایه ریزی خواهد کرد. بعضی از قبیله های اورشلیم از سرزمین شان حرکت کردند و به سرزمین شامات منطقه حجاز، شهری به نام یثرب آمدند وآنجا ماندگار شدند و دائم به مردم یثرب این وعده را می دادند که به زودی پیامبری ظهور خواهد کرد و مشرکین را نابود خواهد کرد و آنها غالب خواهند شد و دائماً منتظر ظهور پیامبر بودند. سالیانی سپری شد و در طی این سالها آنها تغییر کردند و در منطقه فدک، خیبر،بنی قریظه و بنی نظیر برای خودشان مال وامکانات به دست آوردند. وقتی پیامبر به مدینه هجرت کرد، خطبه ای برای مردم یثرب خواند و همه را دعوت کرد اما یک دسته از کسانی که با پیامبر مخالفت کردند همین یهودیان منتظر بودند، همین کسانی که به رویکرد عمیق و درونی دین نرسیده بودند و دنیازدگی در وجودشان رسوخ پیدا کرده بود.» ادامه مطلب... |
|
|
طراحی سایت ارزان |